Forum Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach  Strona G³ówna Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach
Forum dla wszyskich obecnych i by³ych cz³onków oraz sympatyków Oazy w Kozach
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Z prawa liturgicznego...

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach Strona G³ówna -> Diakonia Muzyczna
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Madziuuulka93
Administrator
Administrator



Do³±czy³: 18 Mar 2008
Posty: 278
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 1 raz
Ostrze¿eñ: 0/5

P³eæ: Kobieta

PostWys³any: Sob 16:46, 16 Pa¼ 2010    Temat postu: Z prawa liturgicznego...

OGÓLNE WPROWADZENIE DO MSZA£U RZYMSKIEGO

ROZDZIA£ II
STRUKTURA MSZY ¦WIÊTEJ ORAZ JEJ ELEMENTY I CZʦCI


Znaczenie ¶piewu

39. Aposto³ zachêca chrze¶cijan, którzy schodz± siê razem w oczekiwaniu na przyj¶cie Pana, aby ¶piewali wspólnie psalmy, hymny i pie¶ni pe³ne ducha (por. Kol 3, 16). ¦piew jest bowiem znakiem rado¶ci serca (por. Dz 2, 46). Dlatego ¶w. Augustyn s³usznie mówi: "Kto kocha, ten ¶piewa" 48, a ju¿ w czasach starochrze¶cijañskich znane by³o przys³owie: "Kto dobrze ¶piewa, podwójnie siê modli".

40. Nale¿y wiêc przywi±zywaæ wielk± wagê do ¶piewu w celebracji Mszy ¶wiêtej, z uwzglêdnieniem mentalno¶ci ludów i mo¿liwo¶ci ka¿dego zgromadzenia liturgicznego. Chocia¿ nie zawsze jest konieczne, np. we Mszach codziennych, stosowanie ¶piewu we wszystkich czê¶ciach z natury swej przeznaczonych do ¶piewu, ze wszech miar nale¿y dbaæ o to, by nie zabrak³o ¶piewu us³uguj±cych i ludu podczas Mszy ¶wiêtych celebrowanych w niedziele i nakazane ¶wiêta.

W doborze natomiast czê¶ci ¶piewanych nale¿y przyznaæ pierwszeñstwo elementom wa¿niejszym, zw³aszcza tym, które winny byæ wykonywane przez kap³ana, diakona albo lektora, z odpowiedziami ludu, lub te¿ wspólnie przez kap³ana i lud 49.

41. W¶ród ciesz±cych siê równym szacunkiem rodzajów ¶piewu pierwsze miejsce winien zajmowaæ ¶piew gregoriañski jako w³asny ¶piew liturgii rzymskiej. Nie s± bynajmniej wykluczone inne rodzaje muzyki, zw³aszcza wielog³osowa, byleby odpowiada³y duchowi czynno¶ci liturgicznej i sprzyja³y uczestnictwu wszystkich wiernych 50.

Poniewa¿ obecnie coraz czê¶ciej gromadz± siê wierni ró¿nych narodowo¶ci, wypada, aby potrafili razem ¶piewaæ w jêzyku ³aciñskim przynajmniej niektóre sta³e czê¶ci Mszy ¶wiêtej, zw³aszcza symbol wiary i modlitwê Pañsk± 51.

*(w najbli¿szym czasie diakonia muzyczna pozna choæ czê¶ci sta³e w jêzyku ³aciñskim;)


III. POSZCZEGÓLNE CZʦCI MSZY ¦WIÊTEJ

A) OBRZÊDY WSTÊPNE


Wej¶cie

47. Po zgromadzeniu siê ludu, kiedy kap³an wraz z diakonem i us³uguj±cymi udaje siê do o³tarza, intonuje siê ¶piew na wej¶cie. ¦piew ten rozpoczyna celebracjê, umacnia jedno¶æ zgromadzonych, wprowadza ich umys³y w prze¿ywanie misterium okresu liturgicznego lub ¶wiêta oraz towarzyszy procesji kap³ana i us³uguj±cych.

48. ¦piew na wej¶cie wykonuje na przemian schola i lud albo kantor i lud, albo sam lud, albo sama schola. Mo¿na wykonywaæ antyfonê z psalmem podane w Graduale Rzymskim lub w Graduale zwyk³ym, albo te¿ inny zgodny z czynno¶ci± ¶wiêt±, z tre¶ci± dnia lub okresu liturgicznego ¶piew, którego tekst zosta³ zatwierdzony przez Konferencjê Episkopatu 55.

Je¶li na wej¶cie nie wykonuje siê ¶piewu, antyfonê podan± w Mszale recytuj± wierni lub niektórzy z nich albo lektor. W przeciwnym razie odmawia j± sam kap³an, który mo¿e j± tak¿e przystosowaæ, ujmuj±c w formie wstêpnej zachêty (por. nr 31).


Akt pokuty

Panie, zmi³uj siê nad nami

52. Po akcie pokuty rozpoczyna siê zawsze aklamacja Kyrie eleison, chyba ¿e wystêpowa³a ju¿ w akcie pokuty *(III akt pokutny). Poniewa¿ jest to ¶piew, w którym wierni oddaj± cze¶æ Panu i b³agaj± o Jego mi³osierdzie, z zasady wykonuj± go wszyscy, to znaczy bierze w nim udzia³ lud oraz schola albo kantor.

Ka¿de wezwanie powtarza siê zwykle dwa razy; nie jest jednak wykluczone wielokrotne powtarzanie, je¶li wynika to z charakteru jêzyka, z racji muzycznych lub z innych okoliczno¶ci. Kiedy Kyrie jest ¶piewane jako czê¶æ aktu pokuty, ka¿d± aklamacjê poprzedza siê "tropem".


Chwa³a na wysoko¶ci

53. Chwa³a na wysoko¶ci to starochrze¶cijañski i czcigodny hymn, w którym Ko¶ció³ zgromadzony w Duchu ¦wiêtym 57 uwielbia oraz b³aga Boga Ojca i Baranka. Hymnu tego nie mo¿na zastêpowaæ innym tekstem. Rozpoczyna go kap³an albo zale¿nie od okoliczno¶ci kantor lub schola, ¶piewaj± go za¶ wszyscy razem albo lud na przemian ze schol±, albo sama schola. Je¶li siê go nie ¶piewa, winni go recytowaæ wszyscy razem albo w sposób naprzemienny z podzia³em na dwa chóry.

¦piewa siê lub recytuje hymn w niedziele poza okresem Adwentu i Wielkiego Postu, a tak¿e w uroczysto¶ci i ¶wiêta oraz podczas szczególnie uroczystych celebracji.


Psalm responsoryjny

61. Po pierwszym czytaniu nastêpuje psalm responsoryjny, który jest integraln± czê¶ci± Liturgii s³owa oraz posiada wielkie znaczenie liturgiczne i duszpasterskie, gdy¿ sprzyja medytacji nad s³owem Bo¿ym.

Psalm responsoryjny powinien odpowiadaæ ka¿demu czytaniu i z zasady winien pochodziæ z lekcjonarza.

Wypada, aby psalm responsoryjny by³ ¶piewany, przynajmniej je¶li chodzi o refren nale¿±cy do ludu. Psa³terzysta *(jedna osoba) wiêc, czyli kantor psalmu, stoj±c na ambonie lub w innym odpowiednim miejscu, wykonuje wersety psalmu, podczas gdy ca³e zgromadzenie siedzi i s³ucha oraz uczestniczy w ¶piewie poprzez refren, chyba ¿e psalm jest wykonywany w sposób ci±g³y, czyli bez refrenu. Aby za¶ lud ³atwiej móg³ wykonywaæ refren psalmu, zosta³y wybrane pewne teksty refrenów i psalmów, przeznaczone na ró¿ne okresy roku albo na dni ku czci ró¿nych grup ¶wiêtych. Teksty te mog± byæ stosowane zamiast tekstów odpowiadaj±cych czytaniom, ilekroæ psalm jest ¶piewany. Je¶li nie mo¿na ¶piewaæ psalmu, recytuje siê go w sposób mo¿liwie najbardziej sprzyjaj±cy medytacji nad s³owem Bo¿ym.

Zamiast psalmu wyznaczonego w lekcjonarzu mo¿na ¶piewaæ tak¿e responsorium gradualne z Gradua³u Rzymskiego albo psalm responsoryjny lub allelujatyczny z Gradua³u zwyk³ego, tak jak jest on w tych ksiêgach podany.

Aklamacja przed czytaniem Ewangelii

62. Po czytaniu bezpo¶rednio poprzedzaj±cym Ewangeliê wykonuje siê Alleluja lub inny ¶piew przewidziany w rubrykach zgodnie z wymogami okresu liturgicznego. Aklamacja ta stanowi samodzielny obrzêd, przez który zgromadzenie przyjmuje i pozdrawia Pana maj±cego doñ przemawiaæ oraz ¶piewem wyznaje wiarê. Wszyscy, stoj±c, wykonuj± tê aklamacjê pod przewodnictwem scholi albo kantora oraz j± powtarzaj±; werset za¶ ¶piewa schola albo kantor.
a) Alleluja ¶piewa siê w ka¿dym okresie z wyj±tkiem Wielkiego Postu. Wersety bierze siê z lekcjonarza albo z Gradua³u.
b) W okresie Wielkiego Postu zamiast Alleluja ¶piewa siê przed Ewangeli± werset podany w lekcjonarzu. Mo¿na równie¿ ¶piewaæ inny psalm, czyli tractus wystêpuj±cy w Graduale.

63. Kiedy jest przewidziane tylko jedno czytanie przed Ewangeli±:
a) w okresie, w którym nale¿y ¶piewaæ Alleluja, mo¿na wykonywaæ albo psalm allelujatyczny, albo psalm i Alleluja z jego wersetem;
b) w okresie, w którym nie jest przewidziany ¶piew Alleluja, mo¿na wykonywaæ albo psalm i werset przed Ewangeli±, albo tylko psalm;
c) je¶li nie ¶piewa siê Alleluja lub wersetu przed Ewangeli±, mo¿na je opu¶ciæ.

64. Sekwencjê, która poza uroczysto¶ciami Paschy i Piêædziesi±tnicy pozostaje do uznania, ¶piewa siê przed Alleluja.



Wyznanie wiary

67. Symbol, czyli wyznanie wiary, zmierza do tego, aby ca³y lud zgromadzony da³ odpowied¼ na s³owo Bo¿e zwiastowane w czytaniach Pisma ¶wiêtego i wyja¶nione w homilii oraz przez wypowiedzenie regu³y wiary wed³ug formu³y zatwierdzonej do u¿ytku liturgicznego przypomnia³ sobie i uczci³ wielkie misteria wiary przed rozpoczêciem ich celebracji w Eucharystii.

68. Symbol winien byæ ¶piewany lub recytowany przez kap³ana i lud w niedziele i uroczysto¶ci; mo¿na go wykonaæ tak¿e z okazji szczególnie uroczystych celebracji.
Je¶li wyznanie wiary jest ¶piewane, intonuje je kap³an albo zale¿nie od okoliczno¶ci kantor lub schola; ¶piewaj± za¶ wszyscy razem albo lud na przemian ze schol±.
Je¶li siê go nie ¶piewa, winni go recytowaæ wszyscy razem albo na przemian z podzia³em na dwa chóry.


Przygotowanie darów

74. Procesji z darami towarzyszy ¶piew na przygotowanie darów (por. nr 37 b), który trwa przynajmniej do chwili, gdy dary zostan± z³o¿one na o³tarzu. Zasady wykonywania tego ¶piewu s± takie same, jak w odniesieniu do ¶piewu na wej¶cie (por. nr 48). ¦piew mo¿e zawsze towarzyszyæ obrzêdom przygotowania darów, tak¿e wtedy, gdy nie ma procesji z darami.

SANCTUS

Aklamacja: ca³e zgromadzenie, ³±cz±c siê z mocami niebios, ¶piewa ¦wiêty. Aklamacjê tê, stanowi±c± czê¶æ modlitwy eucharystycznej, wykonuje ca³y lud razem z kap³anem.

AGNUS

Kap³an ³amie chleb i wpuszcza do kielicha cz±stkê Hostii na znak zjednoczenia Cia³a i Krwi Pañskiej w dziele zbawienia, to znaczy po³±czenia Cia³a i Krwi Jezusa ¿yj±cego i chwalebnego. B³aganie Baranku Bo¿y ¶piewa zwykle lub g³o¶no recytuje schola albo kantor, lud za¶ odpowiada. Wezwanie to towarzyszy ³amaniu chleba i mo¿e byæ kilkakrotnie powtórzone, a¿ obrzêd siê zakoñczy. Ostatnim razem wezwanie koñczy siê s³owami Obdarz nas pokojem.


Komunia

86. Kiedy kap³an przyjmuje Naj¶wiêtszy Sakrament, rozpoczyna siê ¶piew na Komuniê. Ma on wyra¿aæ duchow± jedno¶æ komunikuj±cych poprzez zjednoczenie g³osów, ukazywaæ rado¶æ serca i w pe³niejszym ¶wietle objawiaæ "wspólnotowy" charakter procesji zd±¿aj±cej na przyjêcie Eucharystii. ¦piew trwa, dopóki Sakrament jest rozdawany wiernym 73. Je¶li ma byæ ¶piewana pie¶ñ po Komunii, ¶piew na Komuniê nale¿y zakoñczyæ wcze¶niej.

Trzeba zadbaæ o to, aby i ¶piewacy mogli dogodnie przyst±piæ do Komunii ¶wiêtej.

87. Jako ¶piew na Komuniê mo¿na wzi±æ albo antyfonê z Gradua³u Rzymskiego z psalmem lub sam±, albo antyfonê z psalmem z Gradua³u zwyk³ego, albo inny odpowiedni ¶piew zatwierdzony przez Konferencjê Episkopatu. ¦piew wykonuje sama schola albo schola lub kantor z ludem.

Je¶li nie wykonuje siê ¶piewu, podan± w Mszale antyfonê mog± recytowaæ wierni, albo niektórzy z nich, albo lektor; w przeciwnym razie czyni to sam kap³an po przyjêciu Komunii ¶wiêtej, a przed rozdawaniem jej wiernym.

88. Po rozdaniu Komunii ¶wiêtej, zale¿nie od okoliczno¶ci, kap³an i wierni przez pewien czas modl± siê w ciszy. Je¶li oka¿e siê to stosowne, ca³e zgromadzenie mo¿e te¿ wykonaæ psalm lub inn± pie¶ñ pochwaln± albo hymn.


To tak troszeczkê z OWMR-u, na razie. W najbli¿szym czasie bêdê uzupe³niaæ w±tek:)
Zachêcam do lektury, mimo, i¿ nie wygl±da zbyt zachêcaj±co jest naprawdê warta przeczytania:)

(*) oznaczy³am moje wtr±cenia, dopowiedzenia i wyjasnienia:)


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
kinga
Nowy u¿ytkownik
Nowy u¿ytkownik



Do³±czy³: 16 Pa¼ 2010
Posty: 2
Przeczyta³: 0 tematów

Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Kozy

PostWys³any: Sob 17:00, 16 Pa¼ 2010    Temat postu:

acha....

Post zosta³ pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kinga dnia Sob 17:45, 16 Pa¼ 2010, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Radziu
Nowy u¿ytkownik
Nowy u¿ytkownik



Do³±czy³: 02 Pa¼ 2010
Posty: 43
Przeczyta³: 0 tematów

Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Bielskoo
P³eæ: Mê¿czyzna

PostWys³any: Nie 19:59, 17 Pa¼ 2010    Temat postu:

Przyda siê ;) (serio) xD

Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Sójka
U¿ytkownik
U¿ytkownik



Do³±czy³: 19 Gru 2007
Posty: 60
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 2 razy
Ostrze¿eñ: 0/5

P³eæ: Mê¿czyzna

PostWys³any: Pon 18:44, 18 Pa¼ 2010    Temat postu:

hah :P no przyda sie:D Swietny pomysl

Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Madziuuulka93
Administrator
Administrator



Do³±czy³: 18 Mar 2008
Posty: 278
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 1 raz
Ostrze¿eñ: 0/5

P³eæ: Kobieta

PostWys³any: Pon 20:50, 18 Pa¼ 2010    Temat postu:

dziêki Radek, ¿e doceniasz moje starania:P

od tego to jest, ¿eby siê z tym zapoznaæ, mo¿ecie mnie kontrolowaæ:P:P


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie w Kozach Strona G³ówna -> Diakonia Muzyczna Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach

fora.pl - za³ó¿ w³asne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin