Mleko
Administrator

Do³±czy³: 31 Pa¼ 2007
Posty: 830
Przeczyta³: 0 tematów
Pomóg³: 15 razy Ostrze¿eñ: 0/5 Sk±d: z Chabrowej :P P³eæ:
|
Wys³any: Czw 8:57, 01 Maj 2008 Temat postu: Metody prowadzenia Namiotu Spotkania |
|
|
To mo¿e byæ przydatne - szczególnie dla tych, którzy zaczynaj±.
Cytat: | Klasyczne metody przeprowadzania rozmy¶lania (Namiotu spotkania)
METODY ¦W. KAROLA DE FOUCAULD
I. 1. U¶wiadom sobie kim jeste¶ i przed kim stoisz
2. Po przeczytaniu wybranego tekstu (np. wybrany fragment z NT) pytaj: Co masz mi do powiedzenia Panie?
3. Nie mów nic. Wycisz siê. Wpatruj siê w Ukochanego. Skup siê na Jego obecno¶ci
II. Podziel czas, który masz do dyspozycji na kilka czê¶ci i po¶wiêæ ka¿d± z czê¶ci na to, czego Bóg oczekuje od Ciebie na modlitwie, czyli:
a. uwielbiaj Jezusa przez wydarzenia twego ¿ycia
b. ciesz siê wraz z Jezusem lub cierp z Nim
c. u¶wiadom sobie swój grzech, przyjmij przebaczenie i przebacz
d. dziêkuj za siebie i innych
e. pro¶ za siebie i innych
METODA FRANCISZKAÑSKA
1. Przygotowanie: w przeddzieñ (wieczorem?) przygotowaæ temat, skierowaæ nañ umys³ i serce
2. Czytanie: przeczytaæ wolno i uwa¿nie wybrany tekst, aby pobudziæ my¶li i uczucia. Je¶li zachodzi taka konieczno¶æ, nale¿y powtórzyæ czytanie a¿ umys³ bêdzie mia³ siê czym zaj±æ
3. Rozwa¿anie: poprzez rozmy¶lanie pog³êbiæ dany temat, zadaæ sobie ró¿ne pytanie, staraæ siê wyci±gn±æ wnioski dotycz±ce zmian we w³asnym ¿yciu
4. Dziêkczynienie: rozmy¶lanie ukaza³o, co Bóg czyni dla nas. Odpowiedzi± powinno byæ
dziêkczynienie za konkretne znaki Jego dzia³ania
5. Ofiarowanie siebie: konsekwencj± dziêkczynienia jest powierzenie Mu ca³ego siebie,
wszystkich wymiarów ¿ycia, dzia³alno¶ci, wszystkich relacji z innymi lud¼mi.
6. Pro¶by: w intencji Ko¶cio³a i wszystkich tych, których chcemy polecaæ Bogu
METODA ¦W. TERESY WIELKIEJ
1. Wstêp: a. staniêcie przed Bogiem, u¶wiadomienie sobie Jego obecno¶ci i mi³o¶ci
b. czytanie: przygl±danie siê Bo¿emu dzia³aniu w historii i naszym ¿yciu
2. Centrum: a. rozmy¶lanie: by zrozumieæ temat czytania
b. rozmowa: rozmy¶lanie prowadzi do rozmowy z Bogiem, w której wyra¿amy nasz± mi³o¶æ, wierno¶æ, zaufanie
3. Zakoñczenie: a. dziêkczynienie
b. ofiarowanie (postanowienia)
c. pro¶ba: ¶wiadomi w³asnych niedostatków prosimy o pomoc dla siebie i innych
METODA IGNACJAÑSKA
1. Przygotowanie
a. w przeddzieñ wieczorem przygotowaæ (obmy¶liæ) temat
b. przygotowanie wewnêtrzne (wyciszenie)
c. umartwienie zmys³ów (odosobnienie w cichym i spokojnym miejscu)
2. Wstêp
a. u¶wiadomienie sobie obecno¶ci Pana
b. wezwanie Ducha ¦wiêtego
3. Pocz±tek
a. przypomnienie tematu (czytanie tekstu)
b. wyobra¿enie sobie osób, miejsc, sytuacji przedstawionych w tek¶cie
c. pro¶ba o ¶wiat³o dla rozumu, by jasno rozumieæ Bo¿± wolê
4. Rozmy¶lanie w³a¶ciwe
a. postawienie pytañ (kto dzia³a, jak, po co, z kim, jaki to ma zwi±zek z moim ¿yciem...)
b. rozmy¶lanie (która prawda szczególnie mnie uderza, jakie s± jej konsekwencje, czy stosowa³em siê do niej w przesz³o¶ci, jakie ma konsekwencje dotycz±ce przysz³o¶ci, jak j± realizowaæ w praktyce, jakich przeszkód unikaæ, jakich ¶rodków u¿yæ, itd.)
c. uczyniæ odpowiednie postanowienie (konkretne, ma³e, mo¿liwe do zrealizowania)
5. Zakoñczenie
a. powtórzenie (powrót do tematu i tekstu, do wniosków i postanowieñ)
b. pro¶ba o si³ê do wykonania postanowienia
c. dziêkczynienie
METODA ¦W. FRANCISZKA SALEZEGO
1. Przygotowanie
a. u¶wiadomienie sobie Bo¿ej obecno¶ci
b. pro¶ba o pomoc Ducha ¦wiêtego w modlitwie
c. czytanie tekstu i wyobra¿enie sobie danej sceny
2. Rozwa¿anie: odpowiednio do tekstu wzbudziæ w sobie uczucia (¿al, mi³o¶æ, rado¶æ); z
tych uczuæ powinno wyp³ywaæ praktyczne postanowienie
3. Zakoñczenie: dziêkczynienie, ofiarowanie Bogu postanowieñ
Do tre¶ci rozmy¶lania warto wracaæ w ci±gu dnia np. za pomoc± jednego ustalonego zdania streszczaj±cego wnioski z modlitwy.
METODA ¦W. ALFONSA MARII LIGUORI
1. Przygotowanie: u¶wiadomienie sobie Bo¿ej obecno¶ci
2. Centrum: przeczytanie tekstu, zastanowienie siê, czego ten tekst od nas wymaga, czy dotychczas tak postêpowa³em, co powinienem zmieniæ
3. Wyznanie Panu ufno¶ci, i¿ to, co objawia prowadzi do pe³ni ¿ycia, nadziei na pomoc Ducha w realizacji Jego propozycji, wyznanie, i¿ pragnie siê je wype³niaæ w mi³o¶ci
4. Dziêkczynienie |
Metoda Lectio Divina
Cytat: | I. L e c t i o:
Czytaj z wiar± i uwa¿nie ¶wiêty tekst, jak gdyby dyktowa³ go dla ciebie Duch ¦wiêty. S³owo Bo¿e, które zosta³o spisane, jest ci±gle s³owem, które musi byæ przez ciebie us³yszane i przyjête ca³± twoj± istot±.
- Znajd¼ sobie miejsce, które pomo¿e Ci wyciszyæ siê zewnêtrznie i wewnêtrznie - Czytaj wybrany tekst s³owa Bo¿ego powoli i pó³g³osem. Takie czytanie pomaga uczestniczyæ w lekturze ca³ym cia³em i u³atwia zapamiêtywanie - Staraj siê czytaæ tekst ca³ym sob±: ca³ym umys³em, sercem i wol± - Uca³uj Pismo ¦wiête z mi³o¶ci± i adoracj±
II. M e d i t a t i o:
Staraj siê zrozumieæ tekst dog³êbnie. Pytaj siebie: "Co Bóg mówi do mnie?". Medytacja jest to stopniowe wprowadzenie w tajemnicê S³owa: pilne skupienie twojego umys³u i poszukiwanie ukrytej prawdy. Koncentruj siê na s³owie, a nie na sobie. Bogactwo s³owa bêdzie Ci pomaga³o poznaæ i zrozumieæ siebie. Zatrzymaj siê nad fragmentem, który przyku³ Twoj± uwagê. Przylgnij do s³owa nowego, które ciê zadziwia lub niepokoi. Powtarzaj je i rozwa¿aj. Jak Maryja zachowuj s³owo w sercu i czekaj na ¶wiat³o i zrozumienie.
- Rozpocznij lekturê cichym g³osem - Powtarzaj s³owo lub zdanie, które przykuwa twoj± uwagê - nasycaj siê nim - Szukaj wyja¶nienia Pisma przez Pismo - tzn. powi±¿ s³owo lub zdanie z jakim¶ innym s³owem Pisma, które przychodzi ci na my¶l - Wypisz s³owa, które dzisiaj najbardziej do ciebie przemówi³y. Umie¶æ je na widocznym miejscu jako "drogocenny klejnot dnia"
III. O r a t i o:
Teraz ty mów do Boga. Otwórz przed Bogiem serce, aby mówiæ Mu o prze¿yciach, które rodzi w tobie s³owo. Módl siê prosto i spontanicznie - owocami wcze¶niejszej "lectio" i "meditatio". Pozwól Bogu zst±piæ do serca i mów do Niego we w³asnym sercu. Ws³uchaj siê w poruszenia w³asnego serca. Wyra¿aj je szczerze przed Bogiem: uwielbiaj, dziêkuj i pro¶.
- Uwielbiaj Boga i dziêkuj Mu za to Kim jest w twoim ¿yciu - Przywo³aj na pamiêæ co Bóg uczyni³ w historii twojego ¿ycia - B³agaj Go, pro¶, wo³aj, wyra¿aj swoje cierpienie - Mo¿esz tak siê modliæ w ka¿dej chwili, w wybranym czasie, podczas Eucharystii i Liturgii S³owa, ró¿añca...
IV. C o n t e m p l a t i o:
Trwaj przed Bogiem ca³ym sob±. Módl siê obecno¶ci±. Trwaj przy Bogu. Kontemplacja to czas bezs³ownego westchnienia Ducha, ukojenia w Bogu. Rozmowa serca z sercem. Jest to godzina nawiedzenia S³owa.
- Staraj siê milczeæ i pozostawaæ w bezruchu, w skupieniu - Otwórz siê na ³askê kontemplacji, czyli b±d¼ z Bogiem tam gdzie On przebywa - Trwaj w do¶wiadczeniu oczekiwania i spojrzenia. Najwa¿niejsze jest przebywanie w g³êbokiej wiêzi z Nim samym - Staraj siê patrzeæ Jego oczyma na siebie, na drugich, na wydarzenia i pozwól, aby wszystko przenika³a Jego ³aska. Kiedy zaczniesz widzieæ z perspektywy Boga, wtedy zaznasz pokoju. |
i Najlepsza wg. mnie dla pocz±tkuj±cych
Cytat: | Namiot Spotkania jest modlitw±, w której rozwa¿amy S³owo Bo¿e, które daje nam sam Bóg.
Fragment do Namiotu Spotkania mo¿na wybieraæ na ró¿ne sposoby, np.:
- czytania liturgiczne z danego dnia - wybraæ te bardziej zrozumia³e dla nas, bardziej w danym momencie warto¶ciowe (wed³ug mnie najlepszy sposób),
- kolejne fragmenty tej samej ksiêgi np.: Ewangelii wg. ¶w. £ukasza - najlepiej jest zachowaæ pewn± kolejno¶æ w doborze ksi±g: £k,Dz, Listy Piotra, Listy Jana, Listy Paw³owe, Mk...
- metoda "chybi³ trafi³", ale z pewn± doz± rozumu tzn. celowaæ w ksiêgi, które jeste¶my w stanie zrozumieæ...
Przygotowanie:
- odpowiednie miejsce (umo¿liwiaj±ce skupienie)
- odpowiedni czas (bez po¶piechu)
- odpowiednia pozycja cia³a (nie za wygodna, aby nie zasn±æ)
Przebieg (krok po kroku):
1. "Duchu ¦wiêty wo³am przyjd¼!..."
Wzywam pomocy Ducha ¦wiêtego
- korzystam ze znanych mi modlitw do Ducha ¦wiêtego lub w³asnymi s³owami.
2. "Jezus jest tu!..."
U¶wiadamiam sobie obecno¶æ Boga
- Bóg jest obecny przy mnie tu i teraz, jest dla mnie - ci±gle czeka.
3. "... jak z przyjacielem... twarz± w twarz" (Wj 33, 11)
U¶wiadamiam sobie, ¿e Bóg mnie kocha
- Jezus cieszy siê mn±, kocha mnie, jest mi ¿yczliwy - jest to spotkanie w mi³o¶ci.
4. "Mów, Panie, bo s³uga twój s³ucha" (1 Sm 3, 10)
U¶wiadamiam sobie, ¿e Pan dzisiaj chce do mnie mówiæ
- tu i teraz chce mi co¶ konkretnego powiedzieæ przez S³owo Pisma ¦wiêtego.
5. "Panie co mam czyniæ...?" (£k 18, 18)
Wzbudzam w sobie ciekawo¶æ
- zastanawiam siê co Jezus chce mi dzi¶ powiedzieæ - przyjmujê postawê oczekiwania.
6. "Twoje S³owo jest pochodniom dla stóp moich, ¶wiat³em" (Ps 119, 105)
Czytamy okre¶lony fragment z Pisma ¦wiêtego
- dopiero teraz powoli, ze zrozumieniem - je¶li trzeba, to drugi, trzeci, ... , dziesi±ty raz ...
7. "Szmer ³agodnego powiewu" (1 Krl 19, 12)
Trwam w ciszy oczekuj±c g³osu Boga
- cierpliwie i z ufno¶ci± - ujarzmiaj±c wyobra¼niê, rozum i pamiêæ.
8. "Anio³owi... napisz..." (Ap 2)
W osobistym notatniku zapisujê my¶li, które siê zrodzi³y
- aby ocaliæ je od zapomnienia, by móc do nich w ka¿dej chwili powróciæ.
9. "Panie, oto... postanawiam..." (£k 19,
Zapisujê postanowienie
- je¶li zrodzi siê ono we mnie wyra¼nie, ale nic na si³ê - postanowienie nie jest istot± Namiotu Spotkania.
10. Dziêki Panie Jezu...!
Dziêkujê Bogu za "audiencjê" i S³owo.
- kto czêsto dziêkuje, staje siê radosny i ¿yje w prawdzie - jest pokorny.
Ten schemat Namiotu Spotkania powsta³ na bazie konferencji, wyg³oszonych przez ks. Franciszka Blachnickiego w ramach szko³y animatora w Carlsbergu - wydrukowanych w Polsce w broszurce pt.: "O Modlitwie". |
Post zosta³ pochwalony 0 razy
|
|